De bedste tips til at øge din sundhed med cyklen

sundhed

Erstat de passive transportformer!

Der hersker ingen tvivl om, at cykling har et stort potentiale i at forbedre den danske sundhed. Det gør den i høj grad allerede i forvejen, da Danmark er cykelland nummer 2 i hele verden. Dog viser det sig, at mange danskere stadig går under kategorien, inaktive. Flere end 40% af både mænd og kvinder anses nemlig som inaktive. Inaktivitet kan føre til livsstilssygdomme, som senere hen faktisk kan føre til dødsfald. Det viser sig nemlig, at fysisk inaktivitet er årsagen til 7-8% af samtlige dødsfald, hvilket er forbløffende højt i Danmark.

Cykling kan hjælpe danskerne i den rigtige retning, særligt når man cykler på arbejde. Det vil hurtigt give mulighed for at ændre adfærd fra inaktiv til aktiv, og man vil reelt også have mulighed for at forøge sine leveår. På den måde kan det næsten virke som et kosttilskud!

Din sundhed er vigtig, og dette indlæg vil hjælpe dig med, hvordan du og dine kollegaer kan styrke jeres sundhed.

Hvorfor erstatte de passive transportformer med cyklen?

De fleste årsager til at begynde med cykling til og fra arbejde virker måske åbenlyse. Eksempelvis de miljømæssige- og trafikmæssige fordele. Udover disse, vil du reducere dine sygedage – blandt andet pga. den høje mængde forurening man rammes af ved at tage bussen. Ydermere udtrykker skandinavisk data, at cykling kan reducere muligheden for at blive overvægtig og for at udvikle et for højt blodtryk, højt kolesteroltal og risikoen for at få diabetes. Det er utvivlsomt fordelagtigt for din sundhed og dit velvære. 

sundhed

Er det så let at udskifte de passive transportformer med cyklen?

Det kan, for mange mennesker, være rigtig svært. Selv om det ikke lyder ret svært at udskifte toget eller bussen med en cykel, er der først og fremmest en mental barriere. Man skal ud af sin comfort-zone, som normalvist har involveret, at man kan læse sin avis, tjekke mails eller andet sammen med en kop kaffe med offentlig transport. Eller at man kan skrue op for radioen for blot lige at koble af, inden en ny dag truer. 

Når man skal udskifte bilen eller offentlig transport, vil det første råd være at se på de ovenstående styrker, det kan medføre. Din sundhed vil utvivlsomt forbedres, og det bør i sig selv være nok til at ændre adfærd. På trods af det vil mange desværre stadig finde det svært. Derfor findes der heldigvis en løsning, hvor du og din kolleger i høj grad får mulighed for at finde motivationen. Løsningen hedder Active Consulting, og denne virksomhed har fokus på at skabe en forståelse for træning i arbejdslivet og privatlivet. Dette udvikler sunde medarbejdere, som styrker virksomheden. Læs mere om Active Consulting her.

Find det perfekte cykeludstyr til dine cykelture

Det er for mange danskere blevet utroligt populært at cykle på arbejde på racercykler, når man skal ud på de noget længere distancer. Det kan i høj grad fremme dine cykeloplevelser, hvis du opgraderer dit udstyr. Dette gør også, at du kan pleje din cykel og holde på den længere, i stedet for at du efter kortere tid skal investere i en ny. Du kan læse meget mere om gode råd til din racercykel her, således at du er klar til at cykle på arbejde.  

Kom skaderne i forkøbet og styrk din sundhed

Det kan være noget af en omvæltning for kroppen, når du skifter de passive transportformer ud med cyklen. Sportsskader kan forekomme, men du kan undgå, at de udvikler sig til noget længerevarende eller alvorligt ved at benytte den rigtige rehabilitering. Særligt fremkommer ondt i knæet ofte ved denne omvæltning, og her bør du benytte genoptræningsmetoden “R.I.C.E”. Du kan læse mere om råd til ondt i knæet og RICE her. Disse råd vil hjælpe dig rigtigt godt på vej, hvis omvæltningen skulle medføre mindre smerter.

Styrk din sundhed med cannabis olie

Et andet alternativ til at øge din sundhed kan ske igennem cannabis olie. Det hænger ikke just sammen med at cykle, men det er en metode, der er værd at nævne. Cannabis olie kan styrke dit velvære og din sundhed, både hvis du har symptomer på mere eller mindre alvorlige sygdomme, men også hvis du blot vil holde dig sund i dagligdagen.

2 Comments

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*