Sådan skaber du de bedste rammer for en hjemmearbejdsdag

hjemmearbejdsdag

Afventer du håndværkere, eller skal du fordybe dig i noget svært arbejdsstof og har brug for ro, giver det rigtig god mening at tage en hjemmearbejdsdag. Men det kan være svært at være helt så effektiv derhjemme, når man ikke sidder på sin vante arbejdspind, og når man ved, der er gode snacks i køkkenskabene… Derfor guider vi dig her til, hvordan du skaber de bedste rammer for en hjemmearbejdsdag. 

Sørg for, at der ikke er for meget rod omkring dig

Noget der virkelig kan virke forstyrrende for din koncentration er, hvis din lejlighed eller dit hus ligner noget, der er løgn – opvasken flyder, tøj ligger i store bunker over det hele, og støvet har samlet sig i hjørnerne. Sørg derfor for, at der er nogenlunde ryddeligt og rent, inden du begynder din hjemmearbejdsdag.

Sid godt! 

Skal du komme i mål med dine arbejdsopgaver, er det vigtigt, at du sidder godt, mens du arbejder. Det bedste er at sætte dig ved et ordenligt bord, der hverken er for højt eller for lavt, så du undgår ondt i ryggen eller en ubehagelig arbejdssituation. Sidder du i sofaen eller endnu værre bliver liggende med din dyne i sengen, mens du arbejder, risikerer du både at være uproduktiv og at få ondt diverse steder på kroppen. 

Udvis sikker digital adfærd – præcis som var du på din arbejdsplads

Ligesom når du arbejder fra din arbejdsplads på kontoret, skal du på hjemmearbejdsdage huske at udvise en sikker digital adfærd og på den måde opretholde IT-sikkerheden i din virksomhed. Det vil sige, at du skal være omhyggelig, når du benytter digitale platforme, når du muligvis modtager skumle mails med links og skifte kodeord, hvis du har brugt det samme til diverse adgange de sidste tre måneder. 

Få pulsen op, inden du går i gang med dagen

Et sidste men rigtig godt råd til at skabe de bedste rammer for en hjemmearbejdsdag er at få pulsen bare en smule op, inden du sætter dig og går i gang med at arbejde. Du har ligget stille og sovet en masse timer, når du står op om morgenen, og selvom din krop måske ikke viser det, så vil den have rigtig godt af at være lidt fysisk aktiv, inden du skal sidde ned i mange timer. For fysisk aktivitet gør dig faktisk mere fokuseret og produktiv. Så når du står op og har fået en bid mad, vil du gøre dig selv en tjeneste ved at gå en halv times tur eller hoppe på jernhesten og cykle ud i skoven. Du kan også få sved på panden derhjemme, hvis du er du en af de heldige, der har hjemmetræningsudstyr som fx en hometrainer.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*