Sådan bruger du SoMe marketing til at sprede dit brand

some marketing

Der findes efterhånden en lang række digitale markedsføringskanaler, andre er dog mere effektive end andre. Dette indlæg vil give dig et indblik i, hvordan den nok mest effektive af dem, Facebook annoncering, kan udrette underværker for din succes som virksomhedsdrivende. Vi tager i dette tilfælde udgangspunkt i, hvordan denne type markedsføring kan udspille sig i smykke, og accessoriesbranchen.

Hvilke kanaler kan man markedsføre sig på?

Som tidligere nævnt eksisterer der efterhånden en længere række kanaler, man kan vælge at lade sit brand markedsføre på. Dog er Facebook annonceringen den mest effektive. Dette medie med deres millioner af brugere, er stedet hvor du har størst mulighed for at skabe eksponering for flest mennesker. Er du en IT-haj, og ønsker du selv at mestre denne form for markedsføring, så skal du bare kaste dig ud i det. Men det er lettere sagt end gjort…

Facebook åbner nemlig op for utallige funktioner, og muligheder med deres Facebook Business Manager, og dette kan hurtigt virke uoverskueligt. Mener du derfor at du hellere vil bruge din energi et andet sted i virksomhedsøjemed, så bør du erhverve dig med dygtige marketing-nørder, som kan sende din eksponering til skyerne. I Danmark findes der dygtige bureauer til dette, eksempelvis kan du blive inspireret af The Marketing Guy, som med deres ekspertise er blandt de førende på markedet.

Hvilke annonceringer kan man lave?

Ligesåvel, som der findes forskellige online marketingkanaler, findes der også forskellige annonceringsformer, som gavner din eksponering på hver sin måde. Ønsker du eksempelvis at sælge flotte smykker eller lækre tasker, kan du overveje hvilken form der passer dit produkt bedst. Det ene udelukker dog ikke det andet! Herunder vil vi gennemgå de tre primære annonceringsformer, og hvordan de hver især fungerer! 

De tre annonceringsformer på Facebook

Her vil vi kort forklare, hvordan de forskellige annoncer fungerer. Husk at ingen nødvendigvis er bedre end andre, og man kan sagtens bruge dem alle på samme tid.

  • Billedeannonce: Som det ligger i navnet, kan du med ét stort og lækkert billede vække forbrugeres interesser, og skabe forståelse af dit produkt. Du kan eksempelvis lægge et lækkert billede op af dine smykker, eller tasker. Herfra kan kunder klikke sig ind på din side. Denne form er simpel, og er super effektiv, hvis billederne bliver annonceret med jævne mellemrum.

 

  • Karruselannonce: Et andet annonceformat, som man kan benytte sig af er karruselannoncer. Denne minder givetvis om billedannoncen, men adskiller sig ved at give mulighed for at tilføje flere produkter på et post. På den måde kan dine kunder klikke sig rundt mellem dit udvalg, og endvidere kan du registrere hvilket produkt dine kunder finder mest interessant.

 

  • Videovisninger: Denne type giver dig mulighed for at lave en kort videopræsentation af dit produkt. Den almene bruger af Facebook elsker videocontent, og derfor er denne oplagt til at fange en potentiel kundes opmærksomhed. Der findes utallige versioner af interessante og fængende videoer. Du kan enten lave den selv, eller allierere dig med et videoproduktionsselskab – kun din egen kreativitet sætter grænsen for indholdet.

Hjælper Facebook annoncering overhovedet?

Ja, det gør! Et godt eksempel på et brand der har haft succes med denne metode er SiSi Copenhagen, der med sine sublime annonceringer har skabt stor eksponering af deres kvalitets smykker, og endvidere har sikret dem en solid placering i smykkebranchen.

Organisk SoMe marketing

Man kan også arbejde med organisk marketing på tværs af sine SoMe kanaler. Dette kan have lige så stor effekt, men det kræver også hårdt arbejde. Et brand der arbejder mere med organisk SoMe marketing er PiaRies. Her skaber de synlighed af deres kvalitetspunge og skindtasker igennem organiske opslag. Det er en anden måde at bruge sociale medier på, som måske er mere tidskrævende end det andet. 

“Men er Facebook annoncering ikke svært?”

Det korte svar er både ja og nej. Alt afhænger af dine forventninger til effekten af din markedsføring. Ønsker du at skabe betydelig trafik til din hjemmeside, anbefales det at henvende sig til et marketing bureau eller at ansætte en specialist in-house, der kan skabe de bedste resultater for din eksponering. 

Således er vi nået til vejs ende i denne Facebook annonceringsrejse, og vi håber at denne artikel har givet jer “blod på tanden”, til at benytte jer af denne annonceringskanal. Det er et uundværligt redskab, og vil med garanti skabe synlighed og trafik til din hjemmeside.

 

Har du andre spørgsmål til opstart af virksomhed, såsom revision og økonomi, så ligger nettet inde med mange muligheder, hvor du kan finde andre gode artikler til opstart af virksomheder.

Slutteligt skal der lyde et stort “Held og lykke!” til alle jer der ønsker at starte egen virksomhed. Der venter et stort og spændende iværksætterunivers derude! Og husk – det er en spændende og sjov rejse at være selvstændig virksomhedsdrivende!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*