Pas godt på dit hjerte gennem hele livet

Vores hjerte er nok dét organ der kæmper hårdest, og mest uafbrudt, for at holde os i live. Det er kroppens absolut vigtigste muskel, og ét af vores mest essentielle organer. Derfor er det særligt vigtigt, at vi passer godt på det.

Den bedste kost til et sundt hjerte

Det første man kan gøre for at passe på sit hjerte, er at spise den rigtige mad. Hvis hjertet skal fungere optimalt, skal man først og fremmest gerne holde igen med alkoholen. Derudover bliver ‘middelhavsdiæten’ ofte fremhævet som den bedste til at opretholde et sundt hjerte. Denne diæt er i høj grad plantebaseret. Derudover anvendes salt i begrænsede mængder, og der krydres i stedet med andre krydderier. Rødt kød spises meget sjældent, højst et par gange om måneden. Ikke alle måltider indeholder kød, men dem der gør indeholder ofte fisk eller fjerkræ. Hvis der drikkes alkohol, er det vin. Gode, mættede fedtsyrer fås i rigelige mængder fra fødevarer som avocadoer, olivenolie, nødder og fed fisk.

 

Og det er altså særligt de specielle Omega-3 fedtsyrer der er gavnlige for hjertet. Derudover er fedtsyrerne også fantastiske for hjerne og syn, så der er god grund til at inkorporere dem i kosten. Fedtsyrerne findes primært i fed fisk, og dette kan for mange være svært at få spist nok af, hvis de altså ikke lever efter middelhavskosten. Derfor kan mange få stor gavn af i stedet at tage et omega-3 tilskud. På denne måde er man sikker på at få nok Omega-3 fedtsyrer til at passe på synet, hjernen og hjertet.

Livsstilsændringer for hjertets skyld

Udover at lade sin kost inspirere af middelhavsområdet, kan det være en god idé at tage et kig på sin livsstil, hvis man vil styrke sit hjerte. Generelt sagt er overvægt en meget stor risikofaktor ift. Udvikling af hjerte-kar-sygdomme. For at holde sit hjerte sundt er det derfor vigtigt, at man er rigeligt fysisk aktiv, og holder sin vægt nede. Og selvom middelhavskosten er fedtrig, leder den bestemt ikke til en øgning i vægt. Diæten er nemlig rig på sunde fedtsyrer – derudover er filosofien, at man spiser, til man er mæt. Hverken mere eller mindre.

En anden god livstilssændring, er at stoppe med at ryge. Dette vil ikke kun styrke hjertet, men vil også forøge din forventede levetid, samt din livskvalitet, gevaldigt. Ikke kun rygning er skadeligt for hjertesundheden, men passiv rygning, særligt i hjemmet, er også meget skadeligt for bl.a. hjertet.

Ydermere, så er det meget vigtigt at undgå for meget stress!

Hvis det alligevel går galt

Selvom man tager sig alle mulige forbehold for at holde sit hjerte sundt, kan det stadig komme til at svigte. Risikoen er selvfølgelig noget lavere, men det er ikke umuligt. Derfor er det ekstremt vigtigt, ligemeget hvor sund du og dine nærmeste er, at kunne hjertemassage. Det gælder nemlig ikke kun om at passe på hjertet mens det stadig er sundt, men også om hvordan man redder det igennem et evt. Hjertestop. I et storrygende og -drikkende land som Danmark, er der selvfølgelig også mange danske hjerter, der er pressede. For at kunne hjælpe din medborger er det derfor helt afgørende, at du kan den nødvendige hjertemassage, samt operere en elektrisk hjertestarter. Både hjertemassage og brug af hjertestarter er en del af alle Genstarthjertets førstehjælpskurser.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*