3 gode ting at gøre for dig selv

Sætningen “gør nu noget godt for dig selv” bliver smidt til højre og venstre nu om dage, men hvad betyder det egentlig at gøre noget godt for dig selv? Udtrykket forekommer tvetydig i sin forståelse, da en speciel aktivitet, der er god for et individ, nødvendigvis ikke er god for et andet. Herved opstår der en kløft mellem de forskellige forståelser, hvorfor personen skal være enormt selvbevidst og selv reflekterende, hvis udtrykket skal give nogen værdi. Dog er der en række fællesnævnere, der for det meste skaber værdi hos udøveren. Vi har samlet 3 gode bud på, hvordan du kan gøre noget godt for dig selv. 

Køb noget du bliver glad for

De fleste kender følelsen af endelig at have anskaffet sig en ting, de har gået og kigget på i uendelighed. Man har brugt tid, kræfter, energi og ikke mindst prioriteret selektivt – alt sammen i bestræbelsen på at have sparet nok penge op til endelig at kunne tage sit nyeste smykke på eller spille på sin nye computer. Men det er måske ikke så mærkeligt, at vi får det sådan. Når man svinger kortet hen over automaten, fremprovokerer det endorfiner, der betegner kroppens naturlige stimulans af lykkestoffer. Så shopping er fysiologisk en måde at blive glad på. Dog skal man passe på med at overforbruge – både i forhold til pengesummen, men også når det kommer til følelsen ved shopping, da overstimulering af denne samtidig kan udløse afhængighed. 

Dyrk motion

Uanset hvordan du vender og drejer det, er der ingen negative påvirkninger ved at dyrke en form for motion – tværtimod. Fysisk træning og udfoldelse bidrager positivt til energiniveau, overskud i hverdagen og frembringer desuden endorfiner, der igen har effekt på glæde niveauet. Samtidig indeholder en masse former for sport og motion en form for fællesskabsfølelse, da sporten ofte kombineres med hyggelige stunder med eventuelle holdkammerater eller partnere. Fællesskab og gode sociale relationer bidrager også positivt til vores sindstilstand, da vi er afhængige af andre mennesker når det kommer til energi og velvære. Læs disse træningsmetoder til at nå dine mål, så 2022 kan blive året, hvor du får din drømmekrop!

Giv dig selv pauser

Vi lever i en enormt dynamisk og travl verden, hvor der er stress og jag hvorend man kigger. Derfor er det essentielt at prioritere din alene-tid. Men folk afstresser og slapper af på forskellige måder, hvorfor det er op til dig som individ at finde frem til hvad der virker for dig.  Det behøver dog ikke være det helt store. 10 minutters meditation, en middagslur, en lang og dyb snak med en ven eller veninde, en varm kop kaffe eller simpelthen bare sidde og lave ingenting i en periode, er allesammen eksempler på hvordan almindelige mennesker tager pauser på i hverdagen. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*