3 måder at blive sundere på

Sundhed og velvære har for alvor gjort sit indtog i det danske samfund. Vi bomvarderes med tonsvis af reklamer for alt hvad der hedder hudpleje, vitaminpiller og motionscentre. Tendensen har samtidig ikke udsigt til at stagnere, da flere og flere virksomheder forsøger at indtrænge det voksende marked. Dog benævner de forskellige virksomheder mange forskellige måder at angribe sundhed på. Vi forsøger i dette indlæg af opsummere og give 3 bud på hvordan du kan optimere din sundhed i overensstemmelse med de gældende og anbefalede retningslinjer. 

Få tjekket op på din generelle sundhed

Din og dine nærmestes generelle sundhed og velvære er utvilsomt det vigtigste. Derfor er det essentielt, at du bl.a. er opmærksom på at styrke dit immunforsvar og er informeret omkring din genetiske sygdomdsrisiko. Sundhed er dog svært at definere, da det i høj grad afhænger af det enkelte individ og personens holdninger til emnet. Sundhed bliver også delt op i forskellige områder, herunder både mental og fysisk sundhed. Der er mange måder at vedligeholde og styrke både sin mentale og fysiske sundhed, hvilket vi også fokuserer på senere i indlægget. 

Træning

Træning, træning, træning. Mange har erfaring med træning i en eller anden udstrækning og træning nævnes konsekvent som en af de bedste måder at optimere din sundhed på. Træning florerer i alle afskygninger. Nogen udnytter parker og græsarealer til at spille fodbold med vennerne, andre finder ketchere frem og giver den gas på badminton – eller padelbanen mens størstedelen løfter jern og benytter maskinerne nede i fitnesscentrene. Træning er noget der deler vandene. Dog kan ingen benægte de positive virkninger der følger med bevægelse af kroppen. Forøget niveau af endorfiner, forebyggelse af skader og forbedring af hukommelse er blot nogle af de positive effekter af træning.

Gå en tur

Det kan også være, at du er én af dem, der ikke synes at en hård og svedig træning er det fedeste. Fortvivl ikke, en ganske almindelig gåtur i tjept tempo kan gøre underværker, hvis de gøres til en vane. For nogen er en gåtur lig med afkobling efter en lang arbejdsdag, mens andre synes og det er kedeligt og uoverskueligt. Hvis du hører til den sidste kategori kan du evt. underholde dig selv mens du tager de obligatoriske 10.000 skridt. Tænd f.eks. for din favorit musik, din nye yndlings podcast eller giv din downloadede Pokémon Go en ny tur i manegen. Her kan man virkelig få indhentet en masse skridt mens man samler pokémons ind. Pokémon Go fik stor succes – og med god grund. Læs mere om Pokémon universet og Pokémon kort her, så du kan være helt klar næste gang du skal ud på din daglige gåtur. 

Kosttilskud

Kosttilskud i alle afskygninger er en større del af de danske vaner og behovet samt efterspørgslen for tilskud af forskellig karakter stiger. Kosttilskud findes bl.a. I almindelige vitamin – og mineralpiller, fiskeoliepiller mm. Der er dog også kosttilskud med alle mulige forskellige slags elementer eller udtræk fra planter og dyr, der kan bidrage til kroppens immunforsvar. Dette tæller bl.a. fra hyben, hvidløg og helt almindelige fisk. Kosttilskud kan være en super god ide, hvis du mangler diverse vitamer og stoffer i kroppen. Kosttilskud kan dog også kombineres med træning i form af proteinpulver og kreatin. Forskellige virksomheder er endda begyndt at tilføje enormt lækre smage, der tæller jordbær, chokolade og meget andet. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*