5 tips til en god rekrutteringsstrategi

5 tips til en god rekrutteringsstrategi

Vil din virksomhed finde de helt rette, dygtigste og mest kompetente nye medarbejdere, jamen så er det nødvendigt med en god og effektiv rekrutteringsstrategi. Læs med her og få fem tips til, hvad en god rekrutteringsstrategi bør indeholde. 

  1. Tydelige mål for jeres kompetencebehov

Det er vigtigt, at der som en del af en god rekrutteringsstrategi er sat nogle nogle tydelige mål for, hvilke kompetencer din virksomhed har brug for og så ansætte efter de kompetencebehov. Hvis I ikke har gjort jer det klart, kan I risikere at ende med at ansætte nye medarbejdere, som I egentlig ikke har brug for, fordi de simpelthen ikke har de rette kompetencer.

  1. En grundig udvælgelsesproces

En god rekrutteringsstrategi bør også indeholde en grundig udvælgelsesproces af ansøgere til stillinger. På den måde vil din virksomhed lettere finde ud af, hvordan ansøgere kan være de rette eller ikke rette kandidater. Som en del af en udvælgelsesproces er ofte interview med ansøgerne, test af deres kompetencer og referencer fra tidligere arbejdspladser. 

  1. Klare retningslinjer 

Klare retningslinjer for rekrutteringsprocessen bør også være en prioritet for din virksomhed og en del af jeres rekrutteringsstrategi. For på den måde sikrer I kvalitet og konsistens i vurderingen af ansøgere, og I ved altid, hvordan I skal gå frem, når I skal rekruttere nye medarbejdere.

  1. Effektmål 

Derudover bør effektmål eller KPI’ være en del af enhver rekrutteringsstrategi. For når din virksomhed opsætter effektmål eller KPI’er, kan I måle, hvorvidt jeres rekruttering har været succesfuld. I kan på den måde måle på fx vækst af ønskede kompetencer i virksomheden og kvaliteten af jeres rekruttering ved at se på blandt andet opsigelser i prøveperioder.  

  1. Integrér Pre- og onboarding i jeres rekrutteringsstrategi

Endelig er det vigtigt at tænke preboarding og onboarding ind i din virksomheds rekrutteringsstrategi. For pre- og onboarding handler om at klæde nye medarbejdere godt på til at være en del af virksomheden – både kulturelt, socialt og fagligt. Og har din virksomhed ikke fokus på det, når I ansætter, jamen så øger I chancerne for, at nye medarbejdere ikke kommer til at trives i sit nye job, og at de endda ender med at sige op inden for kort tid. 

Så når I har besluttet jer for, hvilke ansøgere I ansætter, bør I sætte gang i preboarding allerede den dag, hvor ansættelseskontrakten underskrives og sætte gang i onboarding fra de nye medarbejderes første arbejdsdag. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*