5 uundgåelige steps til god onboarding

Onboarding og rekruttering

En ting er at få rekrutteret den rette medarbejder til jeres virksomhed. En anden ting, som er mindst ligeså vigtig, er at personen kommer godt fra start i virksomheden.
Mange virksomheder vælger netop at prioritere store dele af deres ressourcer på rekrutteringsprocessen, og arbejdet forbundet heri. Med hvad med hele onboarding forløbet?

Hvad der er mindst lige så vigtigt er, at vedkommende bliver kørt i stilling. Det er lige akkurat, når nye medarbejdere tilegner sig tilstrækkelig viden, færdigheder og adfærd, at I vil kunne se og måle de resultater, i til en begyndelse søgte, da I indledte ansættelsesprocessen. 

Men hvad skal man helt præcist være opmærksom på, når man onboarder nye medarbejdere til sin virksomhed? Og hvad danner rammerne for en god ansættelsesproces? Vi har samlet 5 steps til alle jer, som ønsker at opnå gode resultater ved at hjælpe jeres nye medarbejdere godt fra start.

Step 1 – Det hele starter ved begyndelsen

Det kræver mange ressourcer at ansætte en ny medarbejder og sikre, at vedkommende kommer godt fra start og hurtigt ind i tingene. Start forløbet med en anerkendelse af, at denne process er tidskrævende for at forebygge fremtidige irritationer forbundet herved. I samme forbindelse er forberedelse nøglen til succes. Vær derfor godt forberedt på, hvilket opgaver og tekniske udfordringer, der kan komme i opstarten. Det er også en god idé at sørge for, som skal involveres i onboarding processen, bliver inddraget og informeret allerede inden ansættelse. 

Step 2 – Forventningsafstemning 

Forventningsafstemning er ligeledes alfa omega for et godt samarbejde mellem medarbejder og arbejdsgiver. Vi anbefaler derfor altid, at man sørger for at lave grundig forventningsafstemning med vedkommende, som netop er tiltrådt i en ny rolle. På den måde ved medarbejderen allerede fra start, hvad der forventes af ham eller hende. Derudover er det også en god idé, at sætte vedkommende ind i virksomhedens mål, visioner, missioner og værdier. 

Grundig forventningsafstemning kan også betyde, at I som virksomhed fokuserer på kompetenceafklaring allerede fra starten. På denne måde kombinerer I onboarding med effektive og veldokumenterede værktøjer til udvikling af medarbejdere og ledere. 

Step 3 – Et ambitiøst onboarding forløb 

Lad os være ærlige fra starten. At tro, at onboarding kun tager den første uge af et ansættelsesforløb er urealistisk. Det tager som oftest lang tid at sætte en ny medarbejder ind i de nye procedurer og ofte de mange ny programmer, systemer og opgaver. 

Lav derfor et onboarding forløb, som strækker sig over flere måneder. Et ambitiøst onboarding forløb. Følg også løbende op på medarbejderen og sørg for, at medarbejderen er aktivt involveret i virksomhedens ambitioner og mål for vedkommende. 

Step 4 – Lyt til medarbejdernes ønsker 

Du har forhåbentligt ansat en medarbejder, som ønsker at blive en del af jeres virksomhed og vision. Derfor er det også en god idé, at give denne medarbejder mulighed for at komme med inputs til, hvordan jeres virksomhed kan blive endnu bedre. Både socialt og forretningsmæssigt. Det er ligeledes med til at drive en god medarbejder, at involvere vedkommende i beslutningsprocesser og drøfte forretningsrelaterede visioner. Dette kan ofte være svært i restaurationsbranchen og butikker. Et online værktøj, der kan holde styr på dine ansattes tidsregistrering vil både give dig og dem en sikkerhed omkring aftalte arbejdstimer.

Step 5 – Løbende evaluering af præstation 

Løbende evaluering. Det kan måske lyde skræmmende, men for både medarbejderens og arbejdsgiverens skyld er det noget man bør vægte højt. Det er særligt vigtigt, at man i løbet af onboardingen sørger for at evaluere på selve forløbet. På den måde er det muligt at udvikle processen og gøre den endnu skarpere til næste gang en medarbejde skal onboardes i jeres virksomhed.  

Udviklingen bør selvfølgelig ikke kun gælde virksomhedens interne processer. Det kan have stor indflydelse, for både medarbejder og virksomhed, at investere i yderligere udvikling af medarbejdere, specialister og ledere. Tiltrækning og onboarding er de første skridt i enhver rekrutteringsproces. Næste step er at skabe en strategi for den enkelte medarbejders udvikling og fastholdelse. 

Til dette findes der en række værktøjer, som kan realisere jeres virksomhed med en sund og engagerende arbejdskultur. Tjek eksempelvis den digitale platform Woba.io, som hjælper med at påpege årsager til sygdom og personaleafgang – før det påvirker jeres bundlinje. Deres løsninger gør det nemmere for jeres virksomhed at måle, handle og fastholde jeres medarbejdere. 

Vi håber at dette indlæg har rustet dig med ny viden og tips indenfor onboarding feltet. Ansættelsesforløbet er både ressource- og tidskrævende, og det er derfor vigtigt at give sig god tid og tage ét skridt ad gangen. Med alt dette i baghånden, vil vi ønske jer held og lykke med jeres kommende ansættelser. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*