Det ultimative juleønske – en investering i egen velvære

Hvis du skal ønske dig en ekstraordinær gave til julen – eller investere i en gave til dig selv – er en Swimspa til hjemmet et godt bud. En Swimspa er et jacuzzilignende hjemmebasin, der kombinerer muligheden for skånsom vandtræning med wellness og underholdning.

Men hvorfor er det så ekstraordinært? Det er det, fordi Swimspa’en kan bidrage til en masse fordele for din sundhed og velvære

  1. Når du svømmer, stiger pulsen præcis som ved anden konditionstræning samtidig med, at man træner sine muskler og udenholdhed. Svømmetræningen formår således at kombinere cardio med styrketræning og giver hermed en mere omfattende træning. Du kan forbrænde helt op til 800 kcal i timen, hvis du svømmer med høj intensitet.
  2. Svømning med lavere intensitet kan desuden anvendes som en restorativ træningsform, idet vandbevægelserne bidragerne til at aflæsse noget af det stress, der sidder i kroppen fra en hektisk hverdag. Svømning kan således være et fint alternativ til yoga og meditation.
  3. Du kan træne når som helst, uanset vejr. Idet din Swimspa er på egen grund, vil du ikke have transport og andre logistiske problematikker i vejen for din træning, hvilket kan gøre det nemmere ikke at skippe. Derimod kan du nemmere udnytte overskydende tid til at træne, idet du bare skal hoppe ned i et bassin og ikke sveder på samme vis, som ved almindelig træning. Således løfter du altså dit overordnede aktivitetsniveau ved små indsatser drypvis i løbet af dagen. Derudover fungerer Swimspa’en som en opvarmet pool, der kan bruges året rundt, hvorfor vinterens kolde måneder ikke længere er en hindring for en behagelig træning.
  4. Temperaturændringer kan bidrage til at forbrænde de ekstra kalorier, uden at du behøver yde mere, idet kroppen bruger energi på at balancere din temperatur, når du enten tager en kold badetur eller i et opvarmet bassin med en kold udendørstemperatur.
  5. Det er en alternativ træningsform, man typisk glemmer, hvorfor du både vil se resultater hurtigt i starten, idet kroppen ikke er vant til at udnytte bestemte muskelgrupper, og samtidig vil finde det sjovere at træne, da det er nyt og spændnede (for hele familien). Ønsker man ekstra resultater, vil det dog give mening at kombinere svømmetræningen med træning af bækkenbund, mave og ryg.
  6. Dertil er det gode ved svømning, at man ikke kan gøre noget ‘forkert’ og gøre skade på sig selv på samme vis som ved andre træningsformer. Tværtimod er svømning særligt godt for folk med tidligere skader, gigt eller lignende problemer med sine led. Man bliver desuden ikke på samme måde øm af sin træning og kan hermed træne oftere uden problemer.
  7. Vand giver en stærk forfriskende effekt på vores nervesystem, hvorfor det kan påvirke din psyke. Undersøgelser har vist sammenhænge mellem svømning og antidepressive tendenser, mere ilt til hjernen, giver energi og reducerer som nævnt stress. Særligt hvis du tør tage det kolde bad i ny og næ, vil du aktivere dit immunsystem, og adrenalinniveauet stiger. Når man bader i koldt vand, bliver der frigivet en række signalstoffer i hjernen, hvilket øger lykkefølelsen.

Du kan læse mere om Swimspa og dets positive effekter på din velvære her.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*