Føler du dig træt? Få her 8 gode tips til mere energi i hverdagen

Træt og uoplagt

Dyrk motion 

Træning er med til at give dig energi og overskud, også selvom det kan virke uoverskueligt. Hvis du ikke føler, at du har overskud til en løbetur eller tur i fitness, kan en simpel gåtur eller luntetur i let tempo også være rigtig godt og give dig fornyet energi.

 

Pauser

Husk at hold pauser. Om det så blot er en gåtur, eller en weekend bare for dig selv, er det vigtigt med pauser i hverdagen. Det kan også være, at du bare lige skal gå udenfor på arbejdspladsen i 10 minutter indimellem. Det vigtige ved pauser er, at du får samlet tankerne og får et øjeblik væk fra de elementer i hverdagen, der kan være stressende. 

 

Søvn 

Søvn er ikke overraskende alfa omega for mere energi. Husk derfor at få din søvn! Det kan være fristende at blive længe oppe om aftenen, med hvis du ved, at du skal tidligt op og føler at du ofte mangler energi – så prioriter at gå lidt tidligere i seng. Har du svært ved at sove, så prøv at undgå koffein efter kl. 16 og hold igen med hård fysisk aktivitet om aftenen.  

 

Gode kostvaner 

Mad og ilt er de elementer, der skal give kroppen energi. Spis dog drik derfor sundt og varieret, så du giver din krop de bedste forudsætninger. For meget fed og forarbejdet mad tynger kroppen, og kan dræne dig for energi. Med en varieret og fiberrig opretholder du et stabilt blodsukker, som er med til at give dig energi. Dermed ikke sagt, at der aldrig er plads til sukker eller andre usunde sager, men hold igen, så du ikke overbelaster din krop. 

 

Drik nok vand

Vand er med til at ilte kroppen og er derfor også afgørende for, om du har energi. Drik derfor 1,5-2 liter vand om dagen. Synes du at det er kedeligt at drikke vand, så prøv at putte citron eller frugt i vandet for at give det smag, eller suppler med danskvand. 

 

Træn dit åndedræt

Som skrevet ovenfor, så er ilt afgørende for vores energiniveau. Ilt giver nemlig vores celler den energi de har brug for, for at holde kroppen i gang. Er der mangel på ilt i kroppen, vil et typisk symptom være træthed. Så husk at kom udenfor og at få luftet ud. 

Derudover, så er dit åndedræt nøglen til bedre iltoptagelse. De fleste af os tror, at vi trækker vejret som vi skal. Desværre, så tager de fleste af os dog for mange, korte og hurtige åndedrag, i stedet for dybe åndedræt, der kommer helt ned i maven. Træn dagligt dit åndedræt gennem åndedrætsøvelser eller prøv en åndedrætstræner, der guider der gennem åndedrætsøvelser og løbende måler din lungekapacitet og styrke. 

 

Lyt til dig selv 

Lyt til dig selv og luk ikke af for, hvad du reelt har brug for. Har du for meget at se til, så er det helt okay at sige nej til aftaler eller ekstra opgaver. Jo bedre du lytter til dig selv og hvad du har brug for, jo mere energi vil du få. Hvis du for eksempel mærker, at en aftale stresser dig, så er det okay at aflyse eller gå lidt tidligere! 

 

Prioriter!

Du kan ikke nå alt, og hvis du føler at du har for meget at se til, så prioritér dine opgaver. Hvad er vigtigst og hvad kan vente? List dine opgaver ned efter hvor presserende de er, og kryds af når du er færdig. Det giver dig et bedre overblik og mindsker den stress, som kan være så drænende for energi.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*