Guide | Ergonomi på arbejdspladsen

Kilde: https://ergotec.dk/nyhederogartikler/post/darlig-ergonomi-pa-kontoret/

Rigtig mange danskere bruger langt de fleste af deres arbejdstimer foran en computer. Det er nok ikke en tendens som falder i fremtiden, og derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vi er opmærksom på den gode ergonomi på arbejdspladsen. Dårlig ergonomi har nemlig sundhedsmæssige konsekvenser på den enkelte medarbejder, og dette fører til flere sygedage og økonomiske omkostninger på virksomheden. Men hvad kan man egentlig gøre ved det? Du får her et par tips og tricks til, hvordan du kan styrke din sundhed gennem sund ergonomi på arbejdspladsen.

En sund ergonomisk kropsholdning 

Når det handler om at opnå bedre ergonomi på arbejdspladsen er et af de vigtigste elementer din egen kropsholdning. Når det handler om at finde en god ergonomisk siddestilling, er der mange ting du skal være opmærksom på. En helt essentiel ting er, at man skal variere kroppens position i løbet af dagen. Det handler derfor om, at få bevæget kroppen og gerne stå op i perioder i løbet af en arbejdsdag. Mange døjer med nakkeproblemer, fordi deres computerskærm er lavere end deres siddende position. Sørg derfor for, at computerskærmen er placeret så dine øjne kigger på den øverste ⅓ af skærmen. Læs eventuelt denne guide om den korrekte ergonomiske arbejdsstilling.

En ergonomisk kontorstol er et vigtigt arbejdsredskab

Kontorstolen er en af de vigtigste arbejdsredskaber. Vi sidder i den mange timer om dagen, og det er derfor vigtigt at have en god ergonomisk kontorstol til rådighed. Som nævnt, handler god ergonomi om at kunne variere kroppens position, og dette er vigtigt at indtænke når du vælger en ergonomisk kontorstol. Jo mere den kan justeres i højde, ryglæn og aflastning jo bedre er det. Så undgår du smerter i ryg, lænd og andre led. Det er en god ide at søge rådgivning hos forhandlerne når du skal købe en ergonomisk kontorstol. Ud fra din arbejdssituation, fysik og behov kan de vejlede dig til den rigtige stol.

Hvis man ønsker at forebygge skader som musearm, er det ligeledes vigtigt at vælge den rette kontorstol og dertil bordhøjde for den enkelte medarbejder.

Dyrk motion mens du er på arbejde

Det er nok de færreste, som kan få lov til at løbe en tur mens de er på arbejde. Men de små situationer, hvor der er mulighed at få bevæget kroppen kan gøre en stor forskel. Tag trapperne når du møder og går hjem fra arbejde i stedet for at tage elevatoren. Tag dine møder som en walk & talk i stedet for i et mødelokale. Har du en problemstilling du skal snakke med en kollega om, kan du gå hen og snakke med dem ved deres plads i stedet for at sende en mail. Alle disse små aktiveringer af kroppen i løbet af dagen, hjælper i det lange løb på din ergonomiske sundhed. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*