Tips og tricks til den gode workshop

Workshops. Et ord som mange kender fra deres daglige arbejde, og et ord som både har givet gode og dårlige erfaringer. Et workshop arrangement tager tid og ressoucer, og bruges de ikke rigtigt kan det være spild af arbejdsgivere og medarbejderes energi. Modsat, kan en velplanlagt workshop drive gode ideer og diskussioner samt skabe engagerede medarbejdere som performer bedre på sigt. Derfor kommer her 3 simple tips til, hvordan man skaber en god workshop som engagerer medarbejderne til at skabe resultater:

En god workshop er relevant og aktiverende

Ledelsen kan sidde med mange gode ideer til forskellige workshops for medarbejderne. Men det er folket i “marken” som bedst ved, hvad de har brug for. Det er derfor vigtigt at inddrage alle medarbejdere inden emnet vælges – føler de sig inkluderet i beslutningsprocessen er de som regel også villige til at give en skalle med deres viden, ideer og erfaringer. Det samme gælder under workshoppen, hvor et monolog-oplæg sjældent er et særligt inspirerrende format. Det gælder om at aktivere medarbejderne, f.eks. ved at lave innovativ gruppearbejde, så det selv kan biddrage med deres syn på emnet. En dynamisk workshop hvor man skifter mellem aktive arbejdsopgaver og fælles diskussioner bringer alles ideer i spild og åbner op for nye måder at anskue problemer på.

Sæt de rigtige rammer og gør det hyggeligt

Omgivelserne for workshoppen er ligeledes vigtig. Afholdes den i et mørkt indelukket lokale mister medarbejderne energien hurtigt. Endvidere giver det anledning til træthed og mangel på luft til hjernen. Det er endvidere vigtigt, at der er sørger for provianter i form af kaffe og snacks så sukker/koffein balancen holdes intakt. Medarbejderne vil gerne føle, at det er en speciel anledning når der afholdes workshops så det kan virke rigitg effektiv at hive dem ud af de vante lokaler. Man kan f.eks. booke eksterne lokaler lavet til specifikt workshops, og derefter lave en social aktivitet såsom medarbejder ølsmagning eller en byvandring. Når det bliver kræset for medarbejderne er de også typisk mere engageret i at give noget tilbage til workshopafholderen. 

 

Brug en ekstern person som workshopholder

Vi bruger meget tid i mødelokaler med de samme mennesker – og hvis det er en intern person som afholder workshoppen kan det hurtigt føles som “endnu et møde”. Det kan være inspirerende at hyre en ekstern workshopafholder til at styre løjerne. Dette giver blod på tanden, og får workshoppen til at virke mere speciel. Endvidere kan en ekstern ekspert komme med nye inputs og øjne samt rykke rundt på nogle af de fastgroede rutiner som virksomheder tit ikke er bevidste om. Der findes mange dygtige workshopholdere, og det er selvfølgelig vigtigt at personen er relevant og inspirerende for medarbejdernes arbejdsopgaver.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*