Tips til at øge motivationen til at træne

Vi kender det alle sammen. Man har trænet i en længere periode eller har svært ved at starte med at træne og kan ikke finde motivationen. Der findes heldigvis flere måder, der kan hjælpe på motivationen og gøre det sjovere at træne. Denne artikel kommer med flere måder, hvorpå du forhåbentlig får nemmere ved at komme ud af døren og ud og træne. Det behøver ikke at være styrketræning, men gælder i ligeså høj grad for fysisk motion såsom løb, sport og lignende. 

Sæt dig realistiske mål

Det er utroligt smart at sætte dig nogle mål, når du træner. Ved at have nogle mål at sigte efter, kan det hjælpe til at holde sig selv op på at få trænet og holde øje med sin udvikling. Det kan også styrke motivationen at fortæller din familie og venner om dine mål, og bede dem om at holde dig op på, hvordan det går med dine mål. På den måde har du nogen at stå til regnskab over for, hvilket kan være meget sundt nogle gange. Det vigtigste er, at dine mål er realistiske, da uopnåelige mål vil have en modsat effekt og demotivere dig, når du ikke indfrier disse. Undervejs eftersom du eventuelt opfylder dine mål, kan du udfordre dig selv lidt mere og eventuelt sætte nogle lidt mere langsigtede mål, hvor du presser dig selv. Dog er det igen vigtigt ikke at presse dig selv for hårdt, så du går hen og mister motivationen.

Beløn dig selv

Ved at belønne dig selv, når du har opfyldt dine mål, giver det en lykkefølelse, som er utroligt motiverende. Det behøver ikke kun være, når du indfrier dine mål, men kan også blot være, når du har fuldført en vellykket træning. Afhængig af størrelsesordnen, kan du belønne dig selv med noget lækkert træningsudstyr, en god middag eller blot nyde den følelse det giver dig at gøre noget godt for dig selv. Uanset om der er tale om emotionelle eller materielle belønninger, kan det være en booster for din motivation, at du sætter pris på dine resultater.

Brug apps som supplement til din træning

Der findes et hav af gode træningsapps i dag. De mange træningsapps kan i dag både måle din præstation, hjælpe til at holde styr på dit træningsprogram, måle dit kalorieindtag og meget mere. De mange apps kan således være en god hjælp til din træning og give dig motivation til at præstere dit bedste. De mange træningsapps er ikke begrænset til fysisk træning, men også mindfulness og andre stressreducerende funktioner. Der er også mange apps, hvor man kan tilføje venner og indgå i et fællesskab, hvor man kan se, hvordan hinanden performer og lykønske hinanden, når man har gennemført en træning eller en løbetur f.eks. Således kan disse apps hjælpe til at motivere, da man kan modtage belønning af sine venner og omvendt give lidt af sig selv til andre.

Alt i alt giver disse råd forhåbentligt nogle midler til at fremme din motivation og klø på med træningen. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*