3 gode grunde til, at du bør indtage Omega-3 

Det er ingen hemmelighed, at fisk er sundt. I Danmark har vi i århundreder både fanget og spist fisk. Fisk er naturligt rig på Omega-3 fedtsyren, som har mange gode egenskaber din krop har gavn af. Makrel, sild og laks er blandt andet fiskearter der indeholder mest Omega-3. Heldigvis er de også nogle af de mest almindelige spisefisk i Danmark.

De kan således fås i både supermarkedet, hos den lokale fiskehandel eller sågår på nettet, hvor mange røgerier og webshops sælger frisk fisk med levering direkte til din hoveddør.

Er du ikke glad for fisk, kan Omega-3 også fås i pilleform, og købes på blandt andet apoteket eller i de fleste supermarkeder. Hvad end du spiser fisk eller ej, bør du indtage Omega-3 fedtsyrer.

Her er 3 grunde til hvorfor.

Hjertesygdomme

Hjertet er vel nok kroppens vigtigste muskel. Derfor er det essentielt, at hjertet er sundt og rask. Ved indtagelse af Omega-3 fedtsyrer, og særligt EPA og DHA, forebygger du mod blandt andet hjerte-kar-sygdomme. Omega-3 har en lang række gavnlige effekter på netop hjertet, hvor du også mindsker risikoen ved åreforkalkning og forhøjet blodtryk, ved at indtage passende mængder af Omega-3.

Hjernens funktion

Faktisk udgør DHA omtrent 20% af vores hjernes samlede fedtstoffer. Derfor er Omega-3 fedtsyren vigtigt for hjernens funktion, udvikling og opbygning. Elementære funktioner i hjernen såsom humør og hukommelse, nyder godt af regelmæssig indtagelse af Omega-3. Kort sagt, så bidrager fiskeolie, til at opretholde hjernens funktionalitet. Som tommelfingerregel bør du indtage 250 mg DHA dagligt.

Et godt syn

For mange bliver synet dårligere med årene. Ofte er årsagen til dette AMD eller aldersrelateret makuladegeneration. Netop dette har Omega-3 fedtsyrer en beviselig positiv effekt imod. Derfor kan du gøre både dig selv og dit syn en tjeneste, ved at inkorporere fisk i din kost.

Bonus: Hvor meget Omega-3 bør du indtage?

Som hovedregel bør du indtage mellem 600 og 1000 mg Omega-3 om ugen. Dette svarer rundt regnet til, at du skal spise fisk to gange pr. uge. Du kan, som skrevet tidligere, også få den anbefalede mængde af Omega-3 ved at indtage kosttilskud.

Er du nysgerrig på, hvordan du får en sundere kost, kan du her læse 4 tips til en sundere kost i 2021.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*