4 tips til en sundere kost i 2021 

Tips til kost

Vi lever i det 2100-århundrede, hvor forarbejdede fødevarer og fastfood er kommet for at blive. Det betyder, at den sunde kost generelt er i frit fald, og at vi bliver nødt til at tage handling hurtigst muligt.

Ønsker du at få en sundere kost, og leve længere? Så læs med her, og bliv klogere på 5 brugbare kostråd, som giver dig indblik i næringsfyldt foder til din krop! 

Overvægtige mennesker i Danmark

Først får du serveret lidt tal, som understreger vigtigheden af artiklen: Halvdelen af alle danskere er i dag overvægtige, målt på BMI. Den store andel af overvægtige har nogle forskellige, samfundsøkonomiske konsekvenser. Vigtigt er det dog også at pointere, at der også er diverse sundhedsmæssige konsekvenser ved fedme. 

Mennesker med højere BMI vil være i større risikogruppe for at udvikle følgende livsstilssygdomme: 

  • Hjertesygdomme
  • Åreforkalkning og blodpropper
  • Sukkersyge
  • Forskellige typer af kræft
  • Søvnapnø (forstyrret nattesøvn) 

Derfor er det en god idé at have kosten in mente, hvis man ønsker at nedbringe dit BMI. For dig der ikke ønsker at nedbringe dit BMI, men blot vil have indsigt i kostråd, så kommer de her: 

1. Spis en masse grøntsager! 

Du har hørt den før: “spis dine grøntsager” –  og med god grund. Grøntsager bidrager nemlig til enormt mange sundhedsfremmende processer. Det er underordnet om grøntsagerne er kogte eller friske. De vitaminer og mineraler, som forfalder i koge-processen udgør proportionelt en så lille andel, at det slet ikke er relevant at nævne. Der findes en række fordele ved et indtag af grøntsager: 

  • Giver god mæthedsfornemmelse
  • Styrker immunforsvaret
  • Stabiliserer blodsukkeret 
  • Sænker kolesteroltallet 

Nogle grøntsager bidrager mere til bestemte sundhedsfordele, men overordnet set er du en kæmpe vinder, hvis du formår at indtage de famøse 600 gram om dagen – uanset hvilke grøntsager det drejer sig om. 

2. Spis fuldkorn og øg mæthedsfornemmelsen!

Fuldkorn er ligesom positive renter i banken; det er noget, som man kun bliver gladere af. De kerner, som indeholder fuldkorn, er blandt andet: hvede, spelt, havre og byg. Netop disse kerner bidrager til et øget fuldkornsindhold. I supermarkederne kan du identificere fuldkornsprodukter på fuldkornslogoet. Så er du sikret, at du får et produkt spækket med fuldkorn. 

2.1 Fordele ved fuldkorn 

Man kunne skrive en hel PhD om fuldkorn, og dets mange fordele. Herunder kommer de væsentligste fordele, som understreger hvorfor fuldkorn er legendarisk i forhold til sundhed: 

  • Mindsker risikoen for kræft og åreforkalkning 
  • Giver en god mæthedsfornemmelse
  • Holder gang i mavens tarmflora 
  • Stabliserer blodsukkeret

3. Spis umættet fedt

Umættet fedt – hvad er det? Godt spørgsmål. Umættet fedt findes i vegetabilske kilder, herunder planter og fisk. For at skære det helt ind til benet, så kan umættet blandt andet findes i følgende typer madvarer: 

  • Diverse nødder
  • Laks
  • Chai frø
  • Olivenolie
  • Avocado

3.1 Hvorfor umættet fedt? 

Det er ingen hemmelighed, at fedt indeholder mange kalorier – uanset om det kommer fra planter eller fra dyr. Men det anbefales, at man prioriterer vegatabilske fedtkilder. Hvorfor prioriterer man vegatabliske fedtkilder, kan man spørge sig selv? 

Den forklarende årsag er, at en kost bestående af vegetabilske fedtkilder nedsætter kolesteroltallet. Det betyder derfor, at sandsynligheden for åreforkalkning mindskes. 

4. Få styr på vitaminer og mineraler

Når du har sat flueben ved de tidligere 3 kostråd, så kommer vi til prikken og i’et og flødeskummet på kagen: vitaminer og mineraler.
Det er ikke relevant at tale om vitaminer og mineraler, hvis du lever af junkfood og læskedrik. Hvis det er tilfældet, så skal du først have styr på den fundamentale del af kosten, og så kan du meget belejligt læse artiklen forfra. Når det er sagt, så er du sikker kommet til punkt 4, fordi du har læst de tidligere 3, så lad os komme til sagen: vitaminer og mineraler. 

4.1 Vingummibjørne fyldt med vitaminer 

De fleste vitaminer og mineraler kommer fra kosten. Når det er sagt, så har du med stor sandsynlighed indtaget de slik-lignende vitamin-tabletter som barn. Dem, der smager ligesom jordbær? Lige præcis!
Artiklen
 har gravet en moderne version af de omtalte tabletter frem. I dag har tabletterne gennemgået en fundamental revolution, og er i dag blevet til vingummibjørne

Har du lyst til at læse om noget andet end kost, men stadig vil vide, hvordan du forbedrer din livsstil? Tag et kig på vores artikel og udforsk, hvordan du får en sundere livsstil.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*