Drømmer du om at åbne egen café eller restaurant? Få 3 tips med på vejen

Storkøkken udstyr

Der synes at være lys for enden af tunnelen efter corona nedlukningen. En nedlukning, der uden tvivl har taget hårdt på restauratører og café-ejere.

Ikke desto mindre er det fortsat en stor drøm for mange at kunne åbne deres egen butik op. Men hvad kræver dette? Udover en masse arbejdstimer og blod, sved og tårer, så får du i dette indlæg 3 konkrete tips med på vejen mod din store drøm – at åbne egen café eller restaurant.

 

Restauranter og spisesteder åbner igen i maj

“Med coronapas åbnes for indendørs servering på restauranter og cafeer”. Sådan skriver TV 2 tilbage i marts. 

Dette betyder endelig, at du som privatperson igen kan gå ud og spise – indendørs. Nedlukningen siden december har nemlig gjort, at dette ikke var muligt.

Datoen for dette vil være d. 6. maj, hvortil man fortsat skal kunne fremvise en negativ coronatest, der ikke er mere end 72 timer gammel.

Åbningen har sat tryk på booking systemerne hos diverse restauranter. Danskerne har tydeligvis set frem til igen at kunne gå ud og nyde en god middag sammen. 

Uden at kunne spå om fremtiden kunne man forestille sig, at genåbningen ville betyde et øget antal af restaurant- og cafégæster i den kommende periode. Derfor er dette formentlig et oplagt tidspunkt at åbne egen restaurant og café på.

Her får du 3 tips til, hvad du bør overveje forinden og undervejs.

 

Tip 1: Skil dig ud fra mængden

Medmindre du laver avangard michelin-mad, vil der stort set altid være konkurrenter i dit nærområde, som laver de samme retter som dig. Dette skal du dog ikke lade dig slå ud af.

For noget er at sælge burgere, men at sælge “byens bedste burgere” er en helt anden sag.

Derfor går første tip på, at du sætter dig ind i konkurrenterne på markedet og undersøger, hvad de tilbyder? Hvad det er som gør dem unikke?

Her kan du både tænke i brugeroplevelse, men naturligvis også smagsoplevelse. Et restaurantbesøg er jo en kombination af begge dele.

Læs også: Disse teknologiske platforme giver dig flere kunder

 

Tip 2: Du skal være til for kundens skyld

Din indretning, dine ansatte, dit inventar og din mad og drikke kan alt sammen være fuldstændig ligegyldig, hvis du ikke har nogle kunder, at præsentere det for. Derfor er budskabet meget simpelt her i tip nr 2 – husk du er til for kundens skyld.

Dette betyder naturligvis ikke, at du skal læne dig tilbage og afvente, hvad dine gæster fortæller dig, at de vil have.

Du har fundet frem til netop din niché og den type af mad, som du vil sælge. Herfra skal fokus være på, hvordan du skaber en fantastisk oplevelse for gæsten, som gør at de vil komme igen og igen – og måske endnu vigtigere: At de anbefaler netop din restaurant til deres omgangskreds.

Vær åben for både ris og ros fra gæster og tilpas din forretning på baggrund af dette. Du skal naturligvis være tro mod dit koncept, og der vil formentlig altid være en enkelt gæst eller to, der vil brokke sig over noget uanset hvad.

Men glade gæster vil stort set altid betyde flere gæster.

Læs også: Digital marketing under en global pandemi

 

Tip 3: Køb ordentligt udstyr

Udover at du garanteret har nogle fantastisk dygtige og engagerede ansatte, så er de intet uden deres værktøj. Her kommer dit udstyr i spil. Vi snakker service (tallerkener, bestik) såvel som gryder, potter, pander og hvad der ellers bruges i køkkenet.

Få yderligere inspiration og viden til industrikøkken og storkøkken udstyr her.

Uanset om det er inde i køkkenet eller ude i restauranten så vil dit udstyr have en effekt på det endelige udtryk.

Derfor er sidste tip kort og godt, at du får sat dig ind i, hvad for noget udstyr som du skal bruge og sikre dig, at det er i en kvalitet, som stemmer overens med dit øvrige udtryk og pris.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*