Digital marketing under en global pandemi [råd til iværksætterne]

digital marketing

Som nystartet iværksætter er du dit brand og din virksomheds helt egen blæksprutte. I er måske samlet set et lille team på 2, 3 eller 4 mennesker, der hver især sidder med en række spidskompetencer.

Dette indlæg er til den digitale marketing ansvarlige iværksætter, der vil have et par brugbar og gratis tips med på vejen.

Er du endnu ny i ‘iværksætter’-gamet. Så foreslår vi dig at læse disse 7 råd til, hvordan du bliver en succesrig iværksætter. I det indlæg oplistes også en række brancher til inspiration, hvis du endnu ikke ved, i hvilken branche du vil starte.

 

Marketing i 2021

Man kan dårligt sige marketing uden også at inddrage digital marketing. Især herunder den globale pandemi er vigtigheden af performance på virksomhedens digitale marketing afgørende, for at kunne opretholde en sund forretning og skabe vækst.

Et af de mest grundlæggende principper i digital marketing er POEM. Det står for Paid, Owned og Earned Media. Du kan læse mere om disse elementer i dette indlæg om digital marketing.

I dette indlæg går vi dog i dybden med to elementer af den digitale marketing, som du som ansvarlig skal have styr på. Og begge disse elementer høre under det såkaldte Owned Media.

 

#1 Topfunnel [SEO]

Som nystartet virksomhed er der en masse ting, som er vigtige at tage højde for. Alt andet lige er der dog én ting som I sidste ende er med til at betale dine regninger. Og det er salg og konverteringer. Uanset om du er en SaaS-portal eller driver en webshop, så er salg et af dine vigtigste værktøjer i værktøjskassen.

Men hvordan i alverden er det så lige, at du skaffer dig disse salg? Kold canvas alene er en tung proces i hvert fald.

Én af mulighederne kunne være via søgemaskineoptimering, forkortet SEO. SEO er en forholdsvis tilgængelig og gratis måde at markedsføre dine produkter eller ydelser på. Det eneste som det koster, er din tid.

For med SEO optimerer du på din egen platform – fx virksomhedens hjemmeside. 

Sørger du for at følge best practice på området vil du opleve, at netop din hjemmeside med tiden vil stige i rangeringer på Google på relevante keywords.

Med SEO er du til stede der, hvor brugerne selv søger efter og efterspørger den type produkter som du sælger. Og så er det sådan set ligegyldigt om du sælger bleer, fodboldstøvler eller ydelser via din SaaS-portal.

Med SEO arbejder du i alle lag af købstragten (bedre kendt som funnel). Men SEO er først og fremmest topfunnel, fordi det er det sted, hvor kunderne kan stifte bekendtskab med dit brand første gang. 

Derfor er det et afgørende step i at sikre sig nye kunder, at du har styr på SEO.

 

Læs også: Markedsføring: Reformer din strategi med en videoproduktion

 

#2 Definér dit brand fra starten

Keep it simple! En af de mest simple læresætninger på jord. I forhold til dit brand og opbygningen af dette er det dog så sandt som det er sagt.

Du skal være opmærksom på, at det ikke er muligt at kontrollere, hvordan dit brand opfattes. 

Du kan forsøge at påvirke opfattelsen af dit brand på en masse forskellige måder. Men dit brand vil altid eksistere i hovedet på dine forbrugere.

Som nævnt er der dog en række værktøjer, som du kan tage i brug for at præge og styrke dit brand. Det drejer sig om følgende:

  • Konkurrencen
    • Hvordan adskiller du dig fra konkurrenter.
  • Design
    • Logo, visuel identitet, billeder.
  • Kommunikation
    • Branding kan virke som envejskommunikation. Men det behøves det ikke være. Tværtimod.
  • Annoncering og tilstedeværelse
    • Vær til stede med relevant content og kommunikation de steder, hvor de målgruppe befinder sig.

Pointen her er, at du fra start gør det så klart, forståeligt og tydeligt som overhovedet muligt for din besøgende. 

Hvad er det du tilbyder og hvorfor har de brug for det? Hvad er det for en merværdi eller mening i deres liv, som netop din virksomhed kan skabe for dem?

Og det er her det simple kommer ind i billedet. Den menneskelige psykologi tillader sjældent meget mere end et par sekunders opmærksomhed til netop dig og dit brand. Du skal fange denne opmærksomhed og tale ind i kunden behov. Ellers er kunden væk før de overhovedet er kommet ind i butikken (skal forstås billedligt).

 

Eksempel

Lad os tage et konkret eksempel på, hvordan du nemt og enkelt kan præsentere din virksomhed og tilbyde brugeren en merværdi. På forsiden for denne forhandler af bl.a. Printerpatroner bliver du dels mødt af et tilbud på et af deres bestseller vare. 

Endnu vigtigere er der en interaktiv figur, der hjælper brugerne med at finde frem til netop den blækpatron de søger, alt efter hvilken printermodel de har.

Alt dette er med til påvirke, hvordan de besøgende opfatter brandet.

 

Læs også: Opdater din virksomheds markedsføringsstrategi

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*