3 tips til at komme af med dårlige vaner

Mobiltelefon med apps

Hvis du vil ændre på dårlige vaner er der ingen hurtige løsninger. Vi ved godt, at det ikke var det svar du var på jagt efter – men det er sandheden. 

I dette indlæg giver vi dig 3 konkrete tips til, hvordan du kan komme i gang med at ændre disse vaner. På den måde kan du fremadrettet skabe langvarige og holdbare forandringer i dit liv.

 

Dårlige vaner – hvad dækker det over?

Vi har meget bevidst ikke valgt at have en definition med på, hvad en dårlig vane er. En dette indlæg tager vi udgangspunkt i, hvad DU mener er en ‘dårlig’ vane, eller i hvert fald en vane, som du gerne vil ændre. 

Dårlig kost, rygning, manglende motion og for meget mobiltelefon er bare nogle af de helt store og klassiske ‘dårlige’ vaner, som mange af os har. Det er også derfor at vi tager udgangspunkt i disse type af vaner i indlægget her.

 

Tip 1: Rom blev ikke bygget på én dag – og det gør dit nye ‘jeg’ heller ikke

“Rom blev ikke bygget på én dag”. Sådan lyder et velkendt ordsprog. Og ordsprog har det jo med at have en snert af sandhed i sig. Det gør sig i hvert fald gældende i forhold til det første tip her.

Hvis du vil af med dårlige vaner og skabe langvarige forandringer i dit liv, så er der ingen quick fixes. Det er benhårdt arbejde. Og det tager tid. Selvom du ikke har registreret det, så tog det dig også mange år, at starte din dårlige vane med usund kost eller at tage bilen på arbejde.

Det var jo ikke den mandag morgen, hvor det regnede og du tog bilen, som nu er skyld i at du kører på job hver dag. Det er mængden af alle de ture du efterfølgende tog. 

For at blive i ordsprogenes verden: Så er det ikke den enkelte regndråbe, men den samlede mængde af regndråber, der er skyld i, at du nu har fået dig en tro følgesvend på godt og ondt: Din dårlige vane med at tage bilen på arbejde hver dag.

Men nu har du sat dig for at slippe af med denne vane. Hvor lang tid tager det så? Du skal fra start gøre dig klart, at denne forandring vil tage tid. Hvor meget vides ikke. Men hvis du har brugt 5-10 år på at opbygge denne vane, så er det formentlig en smule urealistisk at forvente, at du har skilt dig af med denne allerede inden for et par uger!

I tip 3 giver vi dig vejledning til, hvordan du netop sætter realistiske mål, som du rent faktisk kan opnå.

 

Tip 2: Sæt regler og forhindringer op for dig selv

Når du lige er startet med at ændre en dårlig vane, vil du opleve at det hele går ret godt i starten. Du har energi og overskud, fordi det hele er nyt og spændende. Men hverdagen rammer dig. Og her får du brug for hjælp – tro os! Og hjælpen kommer ikke bare ved mundtlig opbakning.

Lad os tage et konkret eksempel. Du er for meget på din mobil. Du ønsker at være mere tilstede derhjemme, hos din kæreste, venner, børn eller whatever det måtte være. Du har allerede fjernedes push notifikationer, men alligevel scroller du Instagram tyndt. 

Herfra må du tage yderligere konsekvenser i brug. Køb en boks med en tidsindstillet lås på, og sæt denne i x antal timer, hvor du ikke ønsker at bruge din mobil. Fortsæt med denne øvelse over en lang periode og se forbedringer.

Hvis dette heller ikke hjælper dig, må du tage yderligere konsekvenser i brug. Måske hypnose vil kunne afhjælpe dig.

Læs også: 4 tips til en sundere kost i 2021

 

Tip 3: Sæt realistiske mål

Det er ok at være ambitiøs. Men start i det små. Skuffelsen vil kun føles så meget større, når du ikke indfrier dit mål. Og der vil gå længe før du accepterer, at det i virkeligheden var et for ambitiøst mål, som du havde sat dig. Et mindre ambitiøst mål havde også kunne gøre dig glad. Og du var måske i virkeligheden på vej den rette vej allerede.

Vi mennesker har generelt en tendens til at overvurdere vores egen performance. Derfor har vi det også med at sætte alt for ambitiøse mål i indgangen til et projekt, som vi så slet ikke kan indfri.

Og hvis vi ikke indfrier det falder vi ofte tilbage i den gamle vane – bare 10 gange så hårdt.

Det ‘nederlag’ som du oplever ved ikke at have nået målsætningen gør, at du nu kan slække på de krav du har til dig selv. Det vil ofte betyde, at du falder i den anden grøft og lige pludselig synes at du fortjener at spise 2 pakker kanelgifler en tirsdag aften eller ryge 3 pakker cigaretter om dagen igen.

Start i det små og giv det tid. Sæt delmål. 

 

Brug for endnu mere viden?

Det er klart, at vi ikke i dette indlæg har kunne afdække samtlige metoder til at ændre dårlige vaner. Derfor har vi også inddraget en række eksempler på gode råd fra forskellige brancher. Du finder dem lige herunder:

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*