Guide: 3 vigtige tips til blæksprutten, der er ny iværksætter

Iværksætter

At starte ny virksomhed kan være en stor mundfuld, som de fleste har brug for hjælp til. Som ny iværksætter er det derfor vigtigt at kunne trække på alle tilgængelige ressourcer, der gør processen så gnidningsfri som mulig. Dette sikrer at du, som er blæksprutte på egne ben, kan skabe dig et nødvendigt overblik af din virksomheds drift. 

 

En god metode at starte ud med er at overveje hvilke arbejdsbyrder, der kan hjælpes på vej af tilgængelige online værktøjer og programmer. Det kan skabe luft i arbejdsdagen og give dig bedre tid til andre vigtigere opgaver. Læs endelig videre hvis du vil vide mere om hvordan din travle hverdag som blæksprutte i eget firma, kan gøres betydeligt nemmere.

 

Bevar overblikket med alt-i-én løsninger. 

Det kan godt være, at du har en helt genial idé eller et unikt produkt, der skal sørge for at drive omsætningen i dit firma. Desværre er det sjældent nok i sig selv, da der også er en virksomhed at vedligeholde bag produktet, der skal køre på skinner. Hvis der er knas i din virksomheds maskinrum, så går det hurtigt ud over din virksomheds fulde potentiale, da der skal laves lappeløsninger og reparationer, der tit er tidskrævende og opslidende. Hold derfor et skarpt fokus, og find frem til hvilke brugervenlige systemer, der passer til dig og din virksomheds behov.  

Internetgiganten Google har efterhånden mange ressourcer at trække på, så en god start ville være være at trække på deres gratis løsning i en overkommelig tidsperiode, så længe du har en Google-konto. Du kan skrive og gemme rapporter på dit drive, tilgå en potentiel kunde gennem deres gratis Meets, lave præsentationer, holde styr på økonomien og meget, meget mere. 

Får du og din virksomhed luft under vingerne, og begynder der at strømme kunder til, så kan et CRM system med fordel benyttes til at overbevise dine kunder om, at din virksomhed er værd at vælge frem for dine konkurrenters. Et CRM system kan yderligere bruges til at strømline din virksomheds interne processer. Således skabes der en struktureret arbejdsgang, der er behjælpelig, når du engang skal opskalere din virksomhed. Nye medarbejdere kan på den måde nemt benytte din virksomheds CRM system og lære de interne processer at kende.

 

Automatiserede lønsystemer til startups

Har du succes med din virksomhed, så er et smart lønsystem guld værd. Det er i forvejen ikke det mest spændende foretagende at arbejde med lønsedler, så et godt råd herfra ville være at finde et lønsystem, der kan være med til at automatisere denne proces. Der er gratis løsninger tilgængelige, men du kommer længst med at give en smule for servicen på sigt, når din virksomhed overstiger 3-5 medarbejdere. Det er nemt at blive begravet i store mængder af papirarbejde, så hvorfor ikke få hjælp til det kedelige tastearbejde?

 

En anden fordel med de fleste lønsystemer er, at de som regel er nemme at integrere i dit eksisterende lønsystem. Således slipper du for en længerevarende proces, og kan i stedet bruge en template for lønsedler, der nemt og hurtigt kan udfyldes og benyttes med det samme. En fordel ved at bruge denne model er også, at lønsystemet oftest automatisk udregner din virksomheds udgifter til SKAT, så du ikke selv behøver at udregne og indberette.

 

Få sparring med andre iværksættere eller rådgivere

En god hjælp som ny iværksætter er selvfølgelig at få sparring fra nogle af branchens bedste folk. Det gælder om at trække på alle de tilgængelige ressourcer, du kan komme til. Der findes en masse gode netværk – både fysiske og online, som bygger på informationsudveksling og værdifuld viden. 

 

Er du medlem af en A-kasse, så tilbyder de rådgivning og en hjælpende hånd til dig, hvis du er i tvivl om selv det mindste. Det kræver som regel bare, at du kontakter din A-kasse på forhånd og booker en tid til et møde, hvor I sammen kan gennemgå vigtige problemstillinger og spørgsmål, du har behov for at runde med dem.

 

En online løsning kunne være Dansk Iværksætterforening eller Facebookgruppen “Iværksætter Netværk”, der har næsten 90.000 medlemmer, der deler ud af deres viden i form af diskussioner og ny viden på daglig basis. Der skal nok være rigeligt af guldkorn her, du kan tage med videre på din virksomhedsrejse. 

Læs også: Råd til iværksættere – Digital markedsføring under en global pandemi

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*